HISTORIEK

1971:
Jonge kunstenaars beslissen om de handen in elkaar te slaan om twee principes te verdedigen, enerzijds elkaar doeltreffende hulp bieden en anderzijds het grote publiek de kans geven om ze te leren kennen en zich zo vertrouwd te maken met de hedendaagse kunst. De jonge beeldhouwer Mon De Rijck (Ninove 1943) is een vurig pleitbezorger van deze beweging. Om de kunst van zijn collega’s beter te promoten, roept hij het democratisch mecenaat in het leven. Zo worden voor kunstenaars gratis tentoonstellingen georganiseerd en kunnen particulieren één of meer kunstwerken huren. Het cultureel comité van Sint-Lambrechts-Woluwe doet een beroep op het democratisch mecenaat om in 1972 zijn gemeente de eerste kunstuitleengalerij in België (GPOA) onder te brengen in het Maloukasteel. Meer dan 200 kunstenaars nemen deel aan de activiteiten, waaronder de ‘Truc Troc’ die achtereenvolgens loopt in het Woluwe Shopping Center, in de kantoren van An-Hyp, op de zetel van de Bank van Brussel in Gent, in het Paleis voor Schone Kunsten, in groepen van twee of drie in het Maloukasteel, bij de ‘Prix Madame Bollinger’.

1975:
De eerste Truc Troc wordt ingehuldigd door de kunstenaars Mon de Rijck en Charline Mahy in het Maloukasteel en was ongetwijfeld één van de meest markante belevenissen van het seizoen 1975 in Brussel.

1976:
Door het succes van 1975 herhaalt de ‘Galerie de Prêt d' Oeuvres d'Art’ (GPOA) Truc Troc. Zo konden weer zowat zeventig werken geruild worden.

2004:
Dertig jaar later wordt deze happening overgedaan in het Paleis voor Schone Kunsten, met meer dan honderd hedendaagse kunstenaars, waarvan sommige al tijdens de eerste edities van de partij waren. De opkomst is massaal, nagenoeg 4000 mensen zijn er die avond bij om werken te ruilen.

2005:
Het initiatief, dat op hetzelfde principe geënt blijft, is een onvoorstelbare voltreffer: meer dan 8000 bezoekers maakten de verplaatsing voor dit artistiek, muzikaal en feestelijk weekend.

2006:
De editie 2006 is een even groot schot in de roos als de vorige jaren, met meer dan 8000 bezoekers die overlopen van enthousiasme voor het originele aspect van de tentoonstelling.

2008:
De vierde editie van Truc Troc breekt alle records en brengt in één weekend over de 10.000 bezoekers samen. De deelnemers zijn in de wolken met dit succes, dat te danken is aan een rijke waaier van ingrediënten die van dit evenement een kleurige happening maakte!

2009:
Deze vijfde editie is een mijlpaal in de evolutie en zal in de annalen blijven. 15.000 bezoekers kwamen kijken naar het werk van de meer dan 200 geselecteerde kunstenaars. Meer dan 300 werken, alle disciplines door elkaar, werden tijdens het weekend van 31 januari tentoongesteld in de indrukwekkende zalen van het grote circuit van de Bozar.

2010:
Het hele gebeuren, dat nu een cultevenement geworden is, brengt meer dan 17.000 bezoekers op de been, die de koude en wachtrijen van 250 meter trotseren om te komen flaneren op een tentoonstelling vol verrassingen, om tussendoor iets te drinken of te eten in een knusse sfeer. Dat wordt allemaal mogelijk gemaakt door de buitengewone inzet van onze partners. Deze editie op een tentoonstellingsruimte van bijna 1600 m2 in het ‘Circuit Royal’ van de Bozar onthaalde 215 kunstenaars, die in totaal meer dan 300 werken toonden, en er werden zowat 35.000 Post-itboekjes uitgedeeld.

2011:
De zevende editie liep een dag langer en de ruimte werd uitgekiender ingedeeld om zo meer kunstenaars een plek te kunnen geven en meer ophangmogelijkheden te bieden. Voor deze editie kwamen bijna 700 kandidaturen binnen, waaruit de beste ruilwerken werden geselecteerd. De ruimte werd zo gestructureerd om ieder de mogelijkheid te bieden om volop partij te trekken van de verschillende ‘sferen’: nespresso-proefhoekje, Vedett en Red Bull bar,…

2012:
Dit nieuwe jaar bulkt van de nieuwigheden en Truc Troc wordt Art Truc Troc!

2013:
Voor zijn negende verjaardag slaat Art Truc Troc alle records. Alles was dan ook in het werd gesteld om het publiek aan te trekken. Naast de tentoonstelling en het superoriginele concept beslisten we ook performances van alle slag toe te voegen. Het publiek had er duidelijk oren naar, want we noteerden zomaar eventjes over de 20.000 mensen in drie dagen.

Partners

  • 04_Region Bxl
  • 05_Fédé Wall Bxl
  • 06_COCOF
  • 07_Ville Bxl
  • 09_blanc
  • 10_Blanc
  • 11_blanc
  • 12_blanc
  • 13_blanc
  • 13_blanc2
  • 14_IKEA
  • 15_Duvel-new
  • 16_Post-it
  • 17_Levis
  • 18_tao
  • 19_bionina
  • 20_Redbull-new

  • 15_La premiere
  • 16_Pure fm
  • 28_Viva Bruxelles
  • 29_Hotel Bloom
  • 30_Immoweb
  • 31_Woluwé culture
  • 33_white
  • 34_LA DH
  • 35_LA LIBRE
  • 38_Stib
  • 39_Out
  • 41_Brussels Life
  • 42_visitbrussels
  • 45_Alpaga
  • 45_bx1
  • 46_VanHecke